Het is de visie van de stichting om structurele financiële ondersteuning te bieden aan het Leonardo da Vinci-programma van het primair openbaar onderwijs op de De Burght zodat de school zelf het kunst, cultuur, techniek en wetenschap aanbod en onderwijs het beste vorm kan geven.
Door haar rechtstreekse contact met de instelling, kan de stichting controle op de verantwoording van de geldstromen uitoefenen teneinde de donateurs inzicht te geven in de uitgaven van hun financiële donaties.
Doelstellingen
De ondersteuning krijgt op twee manieren vorm:
- Structurele sponsoring van:
- Doorlopende leerlijnen muziek, dans, drama, beeldende vorming, techniek en wetenschap
- Organisatie van kunst en cultuuronderwijs met professionele vakdocenten en kunstenaars.
- Kunst- en cultuurprojecten door zowel éénmalige als structurele donaties.
En deze dekt de volgende vakgebieden:
- Expressie: muziek, dans, drama en toneel
- Beeldende Vorming: schilderen, tekenen, textiele vormen, enzovoort
- Cultureel Erfgoed: museale kunst- en andere collecties, (monumentale) bouwkunst, en dergelijke
- Audiovisuele Vorming: fotografie, video, film, internet
- Techniek: industriële vorming, ontwerp en bouwen van installaties (= ontwerpen en vervaardigen van deze met diverse materialen waarbij scala aan technische aspecten worden toegepast)
- Wetenschap
Met de ondersteuning van deze onderwijsprogramma’s en activiteiten willen wij het volgende voor de leerlingen bereiken:
- Kennismaking met diverse kunst- en cultuuruitingen zoals actuele en historische, vertrouwde en minder vertrouwde uitingen
- Verrijking, verdieping, verbinding en versterking van het onderwijs door middel van kunst en cultuur bijdragen. Waarbij kunst en cultuur wordt aangeboden in doorgaande leerlijnen over de acht leerjaren, geïntegreerd met techniek en wetenschap waar mogelijk. En dit alles vormt samen een integraal onderdeel van het totale onderwijsaanbod
- Ondersteuning van cognitieve vaardigheden
- Ontwikkeling van talenten van de kinderen bevorderen, aangezien zij op deze wijze de mogelijkheid krijgen te ontdekken waar ze goed in zijn
- Ontplooiing van hun creatief en innovatief denken en doen, persoonlijke identiteit en doorzettingsvermogen op een positieve manier verder bevorderen
-
Bijdrage aan burgerschapsvorming en een gezond pedagogisch klimaat geven, waarin kinderen samen en met elkaar creëren en leren (werken).
Het streven is dat ieder kind tijdens zijn/haar basisschool jaren een gelijk aanbod van genoemde vakken ontvangt. De structurele financiële steun draagt zorg voor een duurzaam en kwalitatief hoogwaardig aanbod door professionele aanbieders.
